پرستشگاه آدینه بادرود از مرمت باز ماند
 
درباره وبلاگ


بادرود شهری است تاریخی با پیشنیه 7000 ساله در کرانه کویر مرکزی ایران وحاشیه کوهپایه های کرکس، بادرود درست در مرکز جغرافیائی ایران قرار دارد . وجود گویش محلی بادرودی که ریشه در پارسی اشکانی-پهلوی دارد وتعداد بیشمار محوطه های باستانی این دیار را بعنوان پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران قلمداد نموده است .بادرود از توابع استان اصفهان وبر سر راه کاشان -نائین قرار دارد .بارگاه منور حضرت آقاعلی عباس ، پرستشگاه آدینه، گرمابه نوقه ودهها خانه تاریخی یادگار پیشینیان این سرزمین است.
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 26
بازدید هفته : 48
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 1326
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

بادرود،دیار من
آشنائی با بادرود، چهارمین شهر زیارتی ایران




 

 

دو سال است از ادامه بازسازی پرستشگاه آدینه بادرود خبری نیست.

ذبیح اله صولتیان از دوستداران عرصه میراث فرهنگی در بادرود با اعلام این خبر گفت . پس از سالها پیگیری شورای شهر برای مرمت یکی از کهن ترین معابد مذهبی استان اصفهان، کار بازسازی بخشی از این بنای ارزشمند تاریخی در سال 1388 با همکاری اداره میراث فرهنگی نطنز وشورا وشهرداری بادرود آغاز شد وضمن استحکام بخشی دوستون بزرگ خشتی این بنا ، سقف ایوان اصلی پرستشگاه با بهره گیری از توان معماران سنتی کار منطقه با خشت خام احداث ومرمت گردید وقرار بود سه ایوان باقی مانده معبد هم در ادامه بازسازی گردد که تاکنون توچهی به ادامه مرمت این بنای ارزشمند تاریخی نشده است.

صولتیان افزود این بنا از این جهت ارزشمنداست که  باوجود دین رسمی زرتشت در ایران در زمان ساسانیان، در این منطقه در 1700 سال پیش مذهب میترائیسم مرسوم بوده است .گرچه پیشینه مذهب میترا به حدود 3000 سال قبل ودوران ایلامیها بر میگردد ولی وجود ابنیه پرستش آناهیتا وخورشید در یک مکان از جلوه های منحصر بفرد پرستشگاه آدینه بشمار می رود وجالبتر اینکه لفظ آدینه که یک کلمه زرتشتی واز زبان قدیم ایران باستان است براین بنای شکوهمند اطلاق گردیده است .

این دوستدار میراث فرهنگی گفت:بعد از ورود دین اسلام به ایران این مکان بنام مسجد آدینه اشتهار یافت ودوستون بزرگ خشتی گلی ،محرابه های خشتی با تزئینات ساده،حوضچه آجری مربع،وبخشی از دیوارها وباروهای ستبر این پرستشگاه برای جلوگیری از تخریب بیشتر ،دست یاری مسئولین میراث فرهنگی را به سوی خویش می خواند

 



 



نظرات شما عزیزان:

بهروز
ساعت12:18---11 بهمن 1390
سلام وبلاگ خوبی دارید....به وبلاگ من هم یه سری بزن...اگه مایل به تبادل لینک بودی من رو با نام:

آران و بیدگل::دروازه کویر مرکزی::

لینک کن و بهم خبر بده تا منم لینکت کنم.
ممنون.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







دو شنبه 5 دی 1390برچسب:, :: 9:9 ::  نويسنده : داريوش صولتیان